Digitale produktpass kan endre måten vi tenker om produktets levetid og det vil spille en viktig rolle for flere bransjer. GS1 Norway og våre internasjonale kollegaer jobber aktivt med forberedelser.

Digitale produktpass (DPP) er resultater av behov for informasjon om varene vi kjøper fra både myndigheter og forbrukere. Ved å tilgjengeliggjøre informasjon om et produkt gjennom hele verdikjeden skal DPP bidra til en mer sirkulær økonomi hvor det blir enklere for forbrukere å ta mer bærekraftige valg. Dette skjer ved at alle (se faktaboks «for hvem/hva gjelder DPP) leverandører må oppgi informasjon om det produktet de setter på markedet. Denne informasjonen vil følge produktet gjennom hele livssyklusen og bli tilgjengelig for den som trenger det gjennom for eksempel en QR-kode med GS1 Digital Link. Det er en digital representasjon av all relevant informasjon om produktet.  

Implementeringen av DPP er en del av EUs Green Deal. Dette er en strategi fra EU for å bli klimanøytral innen 2050. DPP skal bidra til økt informasjonsdeling mellom aktører i en verdikjede og er ment å bli en bidragsyter til målet om klimanøytralitet.  

I GS1 Norway jobber vi blant annet med å filtrere informasjon som eksisterer om DPP slik at riktig informasjon kommer fram til riktig mottaker. Samtidig jobber vi aktivt med å kommunisere de mange fordelene som finnes. Det finnes flere spennende initiativer og prosjekter innen DPP hvor det internasjonale GS1 systemet er en aktiv deltaker. Knut Mathisen leder arbeidet med DPP i GS1 Norway.  

Våre kollegaer i GS1 Sweden bistår i et prosjekt som tester digitale produktpass for tekstiler. Den svenske kleskjeden Kappahl har gått sammen med konsortiumet Trace4Value om en pilot for digitale produktpass. Fra januar kan Kappahls kunder som kjøper utvalgte barneklær på nett få tilgang til relevant bærekraftsinformasjon; dette inkluderer materialer, leverandører og resirkulering.  

Bakgrunnen for piloten er et behov for informasjon i alle deler av verdikjeden. Kappahls visepresident for bærekraft, Sandra Roos, forklarer at de ønsker å være en pioner når det kommer til bærekraft og åpenhet og at de derfor deltar i piloten. I dette arbeidet skal de utforske hvordan dette kan settes i system, hvilke type data som må samles inn og hvordan dette kan presenteres til forbrukere. Piloten er et underprosjekt av Trace4Value og ledes av Trustrace og jobber mot en evaluering i slutten av 2024.  

GS1 standarder spiller en viktig rolle i slike prosjekter gjennom å identifisere produkter og binde dem til deres digitale produktpass. Standardene bidrar til å muliggjøre fangst og deling av data som kan spille en viktig rolle i vurdering av ets produkts bærekraft evne.  

Du kan lese mer om prosjektet her: Kappahl launches pilot with digital product passports together with Trace4Value  

The Fiber Traceability Initiative fra Axfoundation i Sverige jobber for dette. Prosjektet jobber for å legge til rette for full sporbarhet og åpenhet i verdikjeden for ull og legge til rette for implementering av DPP. Våre kolleger i GS1 Sverige er involvert og det samme er det svenske motemerke Filippa K og VirtualRouteZ. Sistnevnte tilbyr en plattform for innsamling og deling av data på tvers av hele verdikjeden.  

Prosjektet utvikler en infrastruktur som kan spore ull fra sauen til klærne som befinner seg i butikkhyllene og videre, hvor videresalg, reparasjon og ombruk står sentralt. Ved å utvikle og implementere et konseptbevis (proof of concept) for en QR-kode basert sporbarhetsløsning hvor en QR-kode plasseres på innsiden av plaggene er målet å få en helhetlig oversikt over et produkts reise.  

Den tekniske løsningen bruker GS1 standarder. Stina Behrens, prosjektleder i Axfoundation, forklarte under GS1 Global Forum i februar at de var glade for å ha GS1 standarder som en del av prosjektet. (Du kan lese mer om GS1 Global Forum her: GS1 Global Forum sørger for kontinuerlig utvikling til fordel for GS1 sine medlemmer)  

– De skaper et enhetlig, konkurransenøytralt og globalt rammeverk for produktidentifikasjon og merking, forklarte hun. 

GS1 standarder implementeres blant annet på de forskjellige lokasjonene som ulet går gjennom. Informasjonen som samles gjennom hele verdikjeden, er tiltenkt å bidra til at interessenter og forbrukere kan gjøre mer bærekraftige valg. Det er også ventet at prosjektet vil bidra til å redusere miljøavtrykk til ullplagg, rettmessig kompensasjon for bønder og reduksjon av avfall. Samtidig vil prosjektet som sagt bidra til å legge til rette for implementering av digitale produktpass.  

Du kan lese mer om prosjektet her: The Fiber Traceability Initiative – Towards Full Traceability in Fashion