For 50 år siden ble en pakke med Juicy Fruit skannet i en butikk. Siden den gang har strekkoden, gjennom å identifisere produkter, bidratt til å effektivisere lagerstyring, redusere driftskostnader og forbedre kundeopplevelser. Nå står vi foran de neste 50 årene hvor 2-dimensjonale koder vil spille en viktig rolle.

26. juni 1974 på et supermarked i Troy, Ohio ble den første strekkoden skannet. Produktet var en 10-pakk av Juicy Fruit. Det er en tyggegummi som ble lansert av Wrigleys i 1893. I dag eier Mars merkevaren Juicy Fruit og key account team manager for Mars i Norge, Anne Falck Nordskar tenker positivt om dagen i 1974.

– Juicy Fruit er et unikt produkt, en tyggegummi med herlig fruktsmak som med sin ikoniske gule bakgrunn symboliserer lekenhet. En laserskanner leste strekkoden og registrerte prisen på 67 cent i butikkens datastyrte kassesystem. En liten, men revolusjonerende handel, som ble starten på dagens strekkoder.  Selve produktet ble tatt godt vare på og står i dag utstilt på Smithsonian Institution’s National Museum of American History i Washington, D.C., forklarer hun.

Siden den gang har strekkoden blitt en uvurdelig del av dagligvare- og varehandel. BBC kalte det en av 50 ting som skapte den moderne økonomien.

Den ble kalt det fordi den effektiviserte og forenklet handelen. Dette skjedde gjennom for eksempel at køer ble kortere og det minimerte menneskelige feil når det kom til prising av varer.

Resultatet av dette er en forbedret daglig- og varehandel. Dette gjelder for både kunder og butikk.

Tenk for eksempel hvordan butikkopplevelsen ville ha vært uten god lagerstyring og hurtig etterfylling av varer. Vi har strekkoden å takke for det. Slike ting har også bidratt til å redusere driftskostnader, noe som har hjulpet til å holde prisene lavere enn det de kunne ha vært. Falck Nordskar fremhever informasjonen strekkoden gir som essensiell for god drift.

– Først og fremst fordi det bidrar til bedre kontroll over varene, effektiv håndtering av vareflyt, og rask identifisering av mulige utfordringer. Videre har vår mulighet til å analysere data økt betraktelig. Vi kan forstå forbrukerne våre bedre og denne innsikten blir en del av vår kontinuerlige prosess i å forbedre produktene våre, opplyser hun.

God lagerstyring gir også butikker mulighet til å for eksempel analysere salgstrender. Dette kan brukes til å gi kunder en bedre opplevelse. Falck Nordskar ser store fordeler for Mars takket være takket være strekkoden.

– Strekkoder er en stor bidragsyter til mer effektiv håndtering av vareflyten gjennom datanøyaktighet. Å enkelt og raskt kunne danne seg et presist overblikk over varens bevegelser er den største fordelen for Mars. Denne sporbarheten og nøyaktigheten hjelper oss å planlegge bedre som fører til mindre matsvinn, som er viktig for oss å eliminere.    

Den første skanningen av en strekkode i Norge skjedde på KBS i Trondheim. Dagligvare- og varehandelen har nytt godt av strekkodens fordeler siden den gang. Nå, 50 år senere banker 2D-koder på døren.

2D-koder med GS1 standard vil kunne spille en lignende rolle, om ikke større, for daglig- og varehandelen. Den kan inneholde standarden GS1 Digital Link som kan bære med seg enda mer informasjon enn en tradisjonell strekkode. Når den tradisjonelle strekkoden skannes i kassa vil den fortelle hvilket produkt som skannes, strekkoden identifiserer altså produktet. En 2D-kode med GS1 Digital Link gjør det samme, men samtidig kan den gjøre mer.

2D-koden med GS1 Digital Link kan fortelle kassa best før dato og siste forbruksdag noe som kan gi en automatisk nedprising og en eventuell stopp om for eksempel en fersk fisk er forbi siste forbruksdag.

Batch/lot kan også inkluderes i 2D-koden. Ved en eventuell tilbaketrekning kan dette være en stor fordel. Produsenter vil dermed være i stand til å trekke tilbake akkurat de varene som har skapt problemet. En såkalt kirurgisk tilbaketrekning istedenfor å trekke tilbake alle varene de har produsert.

Forbrukerkommunikasjon kan også dra nytte av 2D-koder med GS1 Digital Link. Den som skanner 2D-koden kan få tilgang til all slags informasjon. 2D-koden kan vise til instruksjonsvideoer, oppskrifter, allergener, næringsinformasjon, ja, fantasien er det eneste som setter en stopp. Falck Nordskar forklarer at QR-koder representerer en ny dimensjon innen effektivisering og forbrukerkommunikasjon.

– Det er en spennende utvikling vi ser mange muligheter i. Som kommunikasjonsplattform kan man dele mye mer enn det som får plass på selve produktet, og engasjerte forbrukere kan lære om varens ingredienser, allergener og opprinnelse, samt delta på konkurranser og ta kontakt med kundeservice. Vi kan fortelle om våre mange tiltak innen bærekraft og forbedre den generelle forbrukeropplevelsen. Det åpner også muligheter for mer dynamisk prissetting i fremtiden, som kan redusere matsvinn.

Hun mener derfor at både strekkoder og QR-koder representerer viktige verktøy for generell effektivisering og forbedring av både operasjonelle prosesser og den totale kundeopplevelsen i detaljhandelen.