I Århus testes det ut et pantesystem for drikkekopper som kan gjøre kaffekoppen til en miljøvennlig ressurs istedenfor svinn. GS1 standarder er en viktig del av prosessen og GS1 Norway har vært på befaring.

Narvesen solgte 4.727.152 kopper med varm drikke i 2023. I følge Kaffeundersøkelsen til Norsk Kaffeinformasjon (fra 2023) drakk nordmenn i snitt 5,1 kopper kaffe hver dag. Ikke alle disse er take-away kopper, men det tallene forteller oss er at vi potensielt har mye emballasje som blir til avfall. Århus viser at dette avfallet ikke trenger å oppstå.

I Århus pågår et treårig prosjekt hvor take-away kopper kan pantes. Hvis du kjøper en kopp kaffe på noen av byens kafeer eller kaffebarer betaler du 5 DK i pant for koppen. Når du er ferdig med kaffen panter du den i en av byens tjuefem panteautomater. Da får du tilbake de fem kronene du betalte i pant. Koppene blir daglig samlet inn og kjørt med el-sykkel eller el-bil til et vaskeri. Her rengjøres de før de så sykles eller kjøres tilbake til kafeene og kaffebarene som er med på prosjektet.

Koppene bruker en QR-kode med GS1 Digital Link og GRAI standard (Global Returnable Asset Identifier). Bruken av GS1 standarder gir systemet en oversikt over koppene og er med på å gjøre dette bærekraftige prosjektet enklere.

Grønt Punkt Norge og GS1 Norway har vært på studietur til Århus for å se, prøve og lære om TOMRAs ombrukssystem for Take-away drikke. Geir Sæther fra TOMRA fortalte om prosjektetet og Simon Rossau fra Århus kommune har med engasjement fortalt om bakgrunnen og målsettingen med innføringen i Århus. Med deltakere fra Skanem, AION, NorgesGruppen, Kezzler, Norengros, Reitan Convenience, DSS, Huhtamaki og Lyreco, er det stor interesse for å forstå hvordan ombrukskravene i PPWR (The Packaging and Packaging Waste Regulation) kan innføres på det norske markedet.

Administrerende direktør i GS1 Norway, Geir Paulsen, har følgende kommentar til turen:

– Som not-for-profit medlemsorganisasjoner med et sterkt samfunnsansvar, jobber GS1 Norway og Grønt Punkt Norge godt sammen for å hjelpe våre medlemmer med å håndtere stadig nye reguleringer og krav. PPWR er et slikt eksempel på regulering, som i beste intensjon vil kreve omstilling av en hel bransje. Derfor setter vi begge stor pris på den brede og kunnskapsrike gjengen som valgte å bli med på studietur og se og prøve TOMRAs smarte ombruksløsning på take-away drikker!