26. juni kom 20 ledende globale selskaper innen dagligvarehandelen – inkludert Lidl, Nestle, L’Oreal, og Mondelez – med et felles opprop kalt Sunrise 2027. Oppropet oppfordrer dagligvarebransjen til å ta i bruk QR-koder innen utgangen av 2027. Du kan lese oppropet her: Sunrise 2027.pdf

Ambisjonen er at QR-kodene, som er basert på en standard fra GS1, skal bli tatt i bruk av hele bransjen i løpet av fire år. Bakgrunnen for utskiftningen er større krav fra myndigheter og forbrukere til økt sporbarhet, produktinformasjon og bærekraftsinformasjon. QR-kodene gjør det mulig å tilgjengeliggjøre mer informasjon i strekkoden på pakningen, noe som kan redusere matsvinn og bidra til mer åpenhet ved å gjøre mer informasjon om varen tilgjengelig for forbrukere.

Uttalelsen kommer samme dag som 50-årsjubileet for første skanningen av en vare med strekkode. Også norske merkevareleverandører og varehandel jobber for å ta de nye QR-kodene i bruk.

Det er den globale standardiseringsorganisasjonen GS1 som står bak QR-kodene med standarden GS1 Digital Link. Fordi kodene er todimensjonale, kan de inneholde langt mer informasjon enn tradisjonelle strekkoder.

Den tradisjonelle strekkoden inneholder kun varens unike ID. QR-kodene kan i tillegg inneholde ekstra informasjon som identifiserer hver enkelt vare eller batch, produksjonstidspunkt og -sted, utløpsdato og vekt, i tillegg til en web-adresse hvor man kan lenke til all den informasjon man ønsker.

– Standarden åpner opp muligheten for å gi forbrukeren sporingsinformasjon om et produkts reise gjennom verdikjeden. Dette vil kunne gi en helt annen åpenhet i hele verdikjeden, sier Geir Paulsen, daglig leder i GS1 Norway.

QR-kodene kan skannes med telefonen for å få opp en nettside. Her kan merkevareleverandøren legge inn det de måtte ønske av relevant informasjon. Ambisjonen til GS1 er at informasjon om sporing, produksjonsforhold, produkt og bærekraft skal gjøres direkte tilgjengelig for forbrukerne i butikk.

Kylling- og eggprodusenten Den Stolte Hane ble i fjor den første leverandøren til å lansere produkter med QR-kode med GS1-standard i norske butikker.

– Vi har ønsket å bytte til et system som gir mer informasjon om varen. QR-kodene vil gjøre det enklere for kjøpmenn og butikksjefer å redusere matsvinn. Samtidig gir det kunden mer informasjon om bærekraft og større transparens i verdikjeden. Vår motivasjon for å gjøre dette er at vi kan bidra til en mer bærekraftig matproduksjon. Samtidig gir QR oss mulighet med å kommunisere direkte med forbrukerne når de skanner koden fra sin mobiltelefon, sier Geir Johannesen, kategori- og salgssjef i Den Stolte Hane.

QR-kodene inneholder vare-ID (GTIN – Global Trade Item Number -, batch-nummer, produksjonstidspunkt, web-adresse, utløpsdato og eventuelt vekt. Det kan bidra til lavere matsvinn, blant annet fordi butikkene kan bruke dynamisk prising til å selge unna produkter som snart går ut på dato.

Faktaboks

– QR-koder med formatet GS1 Digital Link fra GS1 skal erstatte tradisjonelle strekkoder i butikk.

– QR-koder kan inneholde mer informasjon til butikk og forbruker, og brukes til å spore varene gjennom verdikjeden.

– 20 globale selskaper har nå signert et felles opprop, Sunrise 2027, der de oppfordrer bransjen til å ta i bruk den nye standarden innen utgangen av 2027.

– Disse selskapene har signert oppropet: CP ALL Thailand (7-Eleven), Taobao & Tmall Group (Alibaba.com), AS Watson, Barilla Group, Carrefour, Independent Grocers Alliance (IGA), JD.com Group, Lidl International, L’Oréal, Tingyi Holding Corp. (Master Kong), Mengniu Group, Metro, Migros Ticaret A.S., Nestlé, The Procter & Gamble Company, Savencia Fromage & Dairy, The J.M. Smucker Co., Tsingtao Beer Ltd., Henan Shuanghui Development Co. (WH Group), Yili Group, Mondelez