Økende etterspørsel etter åpenhet rundt bærekraft, helse og sikkerhet i produkter gjør at sertifiseringer blir viktigere enn noensinne. Ved å implementere GTIN (Global Trade Item Number) er bedrifter et steg nærmere å tilfredsstille denne etterspørselen.

Forbrukere og myndigheter ønsker i dag gjennomsiktighet i verdikjeder for å sikre at det blant annet ikke begås «grønnvasking» og at sporbarhet og kvalitet er på plass. Mange sertifiseringer mangler i dag en enhetlig identifikator, noe som kan skape forvirring og redusere tilliten til sertifiseringer. En enhetlig identifikator som Global Trade Item Number (GTIN) kan knytte et produkt til en sertifisering, noe som kan gjøre både forbrukere og handel trygg på at produktet både «er» og «tilbyr» det som hevdes.  GTIN er tall-serien du ser under strekkoden og kan benyttes til å koble ulike sertifikater direkte til produkter.  

Identifikatoren gir flere fordeler. Den hjelper til å knytte produktet til sertifiseringen, noe som kan minimere muligheter for feil og forfalskninger. Identifikatoren eller «koden» er unik for hvert produkt eller sertifikat og dette gjør det mulig å spore og verifisere informasjon fra produksjon til sluttbruker. Hvis sertifiseringen ikke har en unik identifikator kan det bli enklere å manipulere sertifiseringer eller at de blir brukt på feil produkter. Det at GTIN er unik for hvert produkt forhindrer også at forskjellige produkter deler samme sertifikat, noe som reduserer risikoen for forfalskninger og forvirring. Dette kan styrke tilliten til sertifiseringen og produktet og sikre integritet i hele verdikjeden.  

Hvis sertifiseringer mangler en unik identitet kan de også bli vanskeligere å verifisere, spesielt hvis dataene har ulike strukturer. Ulike strukturer på data kan bidra til forvirring, merarbeid og at troverdigheten til sertifiseringen reduseres. Med GTIN kan dataene struktureres og enkelt deles og forståes likt på tvers av systemer. En slik interoperabilitet, hvor noe fungerer på tvers av systemer har potensial til å gjøreprodukter enklere å spore og for handelen betyr dette at produktinformasjon blir enklere å håndtere siden informasjonen om produktet blir standardisert.  

Anders Askevold, kommunikasjonsdirektør i GS1 Norway, forklarer at dette i første rekke handler om at vi kopler flere metadata til produktet.  

– Dette gjør at meatdata kan tilgjengeliggjøres digitalt – både for handelen og for forbruker, via GS1 Digital Link. Dette bidrar til at begge parter kan gjøre mer informerte valg, det vil si velge produkter som for eksempel er miljømerket, som er økologisk produsert, eller som tilbyr produsenten rettferdig betaling, altså Fair Trade, utdyper han. 

Hvis du vil lære mer om GS1 Digital Link kan du gjøre det på denne siden: Bli kjent med GS1 Digital Link – vårt nye verktøy for forbrukerinformasjon

Implementering av GTIN som standard for produktsertifisering kan være et viktig steg mot å skape en mer gjennomsiktig og pålitelig verdikjede. Ved å knytte en slik unik identifikator til et produkt kan bedrifter og organisasjoner sikre at sertifiseringer blir mer nøyaktige, sporbare og verifiserbare.

Dette kan styrke tilliten til merkevaren samtidig som det kan redusere risiko for feil og forfalskninger.  

Ved å kombinere GTIN med digitale verktøy som QR-koder og GS1 Digital Link kan det sikre at informasjon om et produkt og en sertifisering blir lettere tilgjengelig gjennom en enkel skanning med mobiltelefonen. Dette kan gi forbrukere tilgang til korrekt informasjon om produktet, for eksempel allergener, innhold eller opprinnelse. Forbrukere kan da være i en posisjon til å ta mer informerte valg, mens forhandlere kan håndtere produktdata mer effektivt. GTIN bidrar til å gjøre sertifiseringer mer etterprøvbare og tilpasset krav om åpenhet og bærekraft.