Hvordan har det gått med Amazon-lanseringen i Sverige?

17. mars arrangerte Amazon Sweden i samarbeid med norske Markitekt et webinar med råd om hvilket Amazon-domene det kan være lurest å starte å selge sine produkter på, samt en presentasjon av hvordan den norske merkevaren ‘Marius-genseren’ har klart seg på den store, globale markedsplassen.

Er enkleste vei inn på Amazon plattformen via det svenske domenet?

Som kjent lanserte Amazon sin markedsplass i Sverige i oktober i fjor, og kan nå tilby sine kunder å velge mellom millionvis av produkter. Samtidig vet vi at ca. 50 % av netthandelen i både Tyskland og USA går via Amazon. Så hvor bør norske aktører satse? I webinaret ble det forklart hvilke muligheter det er for en norsk aktør å starte og selge på den svenske plattformen sammenlignet med den tyske. Det man kan oppsummere med er at mulighetene er mange og at valg av start-plattform som bør baseres på din bedrifts strategi, ambisjoner og ressurser. Om, og når, Amazon vil etableres i Norge ble ikke besvart, så der må vi fortsatt vente i spenning.

Marius-genseren på Amazon

Markitekt, et norsk Amazon rådgivningsbyrå, har bistått i prosessen med å lage et konsept for blant annet den kjente, norske Marius- genseren på Amazon. Stian Hexeberg i Markitekt sier, – Noen aktører frykter Amazon, mens andre ser det som en enorm mulighet til å selge sine produkter og tjenester globalt. For å lykkes er det viktig å forstå hvordan plattformen fungerer og hva som kan være en smart vei inn for en norsk merkevareeier eller leverandør. I webinaret fokuserte Markitekt på at for å lykkes på Amazon kreves mer enn å bare opprette en konto og liste dine produkter. – Ha en strategi, og utarbeid et konsept for å sikre at nettopp dine produkter har god synlighet og dermed finnes og kjøpes av forbruker.

Amazon stiller krav til GTIN

Amazon ser verdien av GS1 sin åpne, globale standard GTIN (Global Trade Item Number). Så hvis du vil liste og selge produkter på markedsplassen Amazon, vil du for de fleste produktkategorier bli bedt om å oppgi en produktidentifikator til Amazon, vanligvis GTIN, EAN eller UPC. Så hva er forskjellen på disse identifikatorene, og må man ha ulike GTIN (UPC/EAN) for hvert land man selger i. Det enkle svaret er at du kun trenger ett GTIN for hvert unike produkt, og at GTIN er en global gjenkjennbar standard som fungerer på alle markedsplassene i alle land. GS1 i UK har sammen med Amazon utarbeidet en oversikt over typiske spørsmål og svar rundt akkurat dette med produktidentifisering på Amazon. Les mer her.