Vi søker piloter blant merkevareeiere

Kunne du tenke deg å prøve ut direkte kommunikasjon mot forbruker ved bruk av QR koder?

Til dette formålet har GS1 lansert en ny standard, GS1 Digital Link, som brukes inn i en QR-kode.

Dette er en standard som gir merkevareeiere mulighet til å koble innholdet i strekkoden til webadresser med sanntidsoppdatert informasjon om varen, som både forbrukeren og alle deler av verdikjeden har tilgang til.

– Som merkevareeier innebærer dette flere fordeler.  Produktets unike identitet kan kobles til kilder online med informasjon i sanntid, som er kontrollert av merkevareeier. Dette åpner opp for nye muligheter for bærekraftsinformasjon og merkevarebygging. Siden kommunikasjonen med kunden ligger online, kan den når som helst endres av merkevareeier, sier seniorrådgiver i GS1 Norway, Terje Menkerud.

Forbrukeren får tilgang til den digitale informasjonen ved å scanne QR-koden på produktet. Men, der en «vanlig» QR kode kun kan sende deg til en enkelt nettside, kan GS1 Digital Link sende deg til ulike nettsider, avhengig av hva forbrukeren ønsker å vite mer om.

Et eksempel på bruk av GS1 Digital Link på en ferskvare. Trykk på bildet eller scan QR-koden for å se et eksempel på bruk av Digital Link.

Et av målene med GS1 Digital Link er at den samme QR koden skal kunne skannes både av forbruker og i butikkassen (POS, point of sale). En slik løsning vil bidra til at forbrukeren ikke bare får mer informasjon rundt et produkt, men den gir også butikkene flere muligheter. Ved merking av holdbarhetsdato i QR koden, får butikkene bedre oversikt over restholdbarhet på varelager, og kan dermed redusere matsvinn. Muligheten for å legge til rette for automatisk nedprising av vare når holdbarhetsdato nærmer seg, er også til stede. Dersom det oppstår en uønsket hendelse for et produkt og det må tilbakekalles, kan det stoppes i kassen basert på en gitt holdbarhetsdato eller batch/lot-nummer.  

Fordelene er mange.

Bli med på et pilotprosjekt og finn ut hvordan dette kan løfte din merkevare.

Ta kontakt med Terje Menkerud i GS1 Norway på e-post tm@gs1.no eller mobil 91 80 64 99.