Daglig leder i Logiq Troels Hansen sammen med produkt- og markedsdirektør Martin Børke. Bilde er tatt av Kristian Bjørneby, Halden Arbeiderblad.

I 25 år har vår partner Logiq redusert kompleksitet i handels- og logistikkprosesser for sine kunder; deres kunder kan «connect with confidence» som de selv sier.

Logiq er en ledende leverandør av EDI (Electronic Data Interchange)-tjenester i Norden. De hjelper bedrifter med å effektivisere handel gjennom digital utveksling av dokumenter – ofte i komplekse og omfattende verdikjeder. Deres skybaserte plattform, Logiq Connect, muliggjør sømløs integrasjon og digitalisering av innkjøps- og ordreprosesser uavhengig av hvilke systemer handelspartene bruker. Logiq har ekspertisen og erfaringen som trengs for effektivt EDI arbeid slik at kundene deres kan fokusere på sin kjernevirksomhet.

– Vi er som et mellomledd i kommunikasjonen mellom deg og dine kunder og leverandører. Vi tar oss av alt fra omforming mellom formater til den tekniske overføringen av dokumentene med leverandørene og kundene, forklarer Martin Børke, produkt- og markedsdirektør i Logiq.

Enhver bedrift vil ha data som passer inn i sitt system, men omverdenen du kommuniserer med sitter med andre systemer. Hvordan skal dere da klare å snakke sammen system-til-system? Logiq fungerer i denne situasjonen som en slags oversetter og kommunikasjonslinje som er med på å redusere kompleksitet for alle som er involvert, forklarer Børke og Troels Hansen, daglig leder i Logiq.

– En del av det Logiq gjør er å omvende formater til akkurat det formatet du vil ha slik at du ikke behøver å ha kompetanse eller verktøy for å gjøre det selv. Dette er med på å gjøre verden mindre kompleks for kunden, forklarer Hansen.

GS1 standarder bidrar til at forskjellige systemer kan snakke samme språk, les for eksempel denne saken vi har skrevet om temaet: Hvordan kan drifts- og byggesystemer snakke sammen? Det er et språk som forstås av to parter som i utgangspunktet kanskje ikke snakker samme språk. Slik som for eksempel engelsk for mennesker fra to forskjellige land. Logiq representerer således kommunikasjonslaget som gjør at informasjonen flyter mellom avsender og mottaker.

GS1 standarder representerer en felles og strukturert måte å utveksle handels- og logistikkinformasjon. GTIN er blant GS1 standardene som kan spille en viktig rolle i en slik prosess, og kan være en av datakomponentene det settes krav til, forklarer Hansen videre. Standarden fungerer som en unik identifikator for produkter og bidrar til at kjøper og selger sitter med den samme informasjonen om hvilke produkter som er bestilt og levert.

– Akkurat det med GTIN er utrolig viktig. En ting er at du har GTIN i dine egne masterdata, for å holde kontroll på all data i huset, en annen er når du kommuniserer med leverandører og kunder. Vi håndterer dialogen, selskap A skal snakke med selskap B, og uten globalt unike identifikatorer så blir det vanskelig å være enige om at epler er epler og pærer er pærer, avslutter Børke.

– Det er noen bedrifter som gjøt dette på egenhånd, mens andre outsourcer det fordi det er en dialog som kan kreve mye kunnskap rent teknisk. Dette er også et problem vi kan løse for våre kunder, altså å onboarde deres leverandører og dermed øke deres digitaliseringsgrad, utdyper Hansen.

Bilde er tatt av Kristian Bjørneby, Halden Arbeiderblad.

Faktaboks: Hvorfor er dere partner av GS1 Norway?

– Først og fremst er det for å få tilgang til den kompetansen som er der. Jeg har stor nytte av å snakke med GS1 Norway om alt som skjer med Digitale produktpass, forklarer Hansen.

Samtidig nevner han at i en verden hvor det å kunne regne ut sitt klimaavtrykk blir stadig viktigere så er tilgangen på kunnskap om transaksjonsdata og produksjonsdata viktig OG der er GS1 en veldig interessant samarbeidspartner.