Viste fram QR-kodens potensiale for merkevarebygging på DLF sitt høstmøte

Administrerende direktør, Geir Paulsen, fortalte om de nye mulighetene QR-kode med GS1 Digital Link gir under DLF sitt høstmøte. Temaet for dagen var ‘hvordan vi kan fortsette å skape verdi for forbrukere i et marked i endring’.

Nærmere 300 deltakere hadde funnet veien til Tønsberg for DLF sitt høstmøte, den viktigste møteplassen for lederne i dagligvare- og serveringsbransjen, leverandører og handel. Helt siden starten i 1962 har bransjekolleger kommet sammen for en innholdsrik fagdag med unike møteplasser og nyttige presentasjoner om hvordan merkevarer skaper verdi.

Hvordan skaper merkevarer verdi, var det store spørsmålet. Programmet for høstmøtet tok blant annet for seg utvikling og drivere i markedet, kunstig intelligens, merkenes betydning for forbrukeren, handelen og leverandørene, og psykologien bak likheter, i denne sammenheng kopiering av merkevaredesign og produktetterlikning.

QR koden og GS1 Digital Link muliggjør en helt ny kundereise

Paulsen demonstrerte hvordan QR-kode med GS1 Digital Link legger til rette for utallige muligheter for å kommunisere direkte med forbrukerne. Mens en tradisjonell lineær strekkode kun kan inneholde GTIN (som er det unike ID nummeret til produktet) er det nesten kun fantasien som setter en stopper for hva QR koden kan inneholde av informasjon. Holdbarhetsdato, batch/lot, vekt og ikke minst en nettadresse – med informasjon i sanntid – gir store muligheter for både merkevareleverandøren og butikkleddet, men også for forbrukere.

For butikken kan dette gi en kontinuerlig oversikt over produktenes holdbarhet og dermed kan det gjøres smarte tiltak som bidrar til å redusere matsvinnet i butikk.

Du kan lese mer om resultatene fra prosjektet med 2D-koder i Norgesgruppen sine butikker her: mindre matsvinn ved bruk av 2D koder.

Merkevareleverandører som tar i bruk både QR koden og GS1 Digital Link, kan gi unike fordeler til sine forbrukerer. Ved å koble det fysiske produktet til relevant digital informasjon. Det betyr at informasjon om for eksempel ingredienser, oppskrifter, bærekraftsinformasjon og kildesortering blir tilgjengelig etter en enkelt skanning av QR koden. Men, det er ikke alt. Informasjonen kan også skreddersys basert på f.es. tidspunkt, lokalisering, værdata og språkinnstilling på telefonen. For dagligvarekjedene betyr dette at f.eks. produktkampanjer synliggjøres gjennom bruk av deres egen app i kombinasjon med GS1 Digital Link. Dette muliggjør en helt ny kundereise rundt produkter.

GS1 Norway samarbeider idag med utvalgte merkevareleverandører om pilotprosjekter for å ta ibruk QR koden og GS1 Digital Link.

– Disse har forstått mulighetene som ligger i denne teknologien og vil få et fortrinn på sine konkurrenter når det gjelder å etablere digitale kommunikasjonskanaler mot sine forbrukere. Og dette tenker jeg er et godt eksempel på å jobbe aktivt med utfordringen altså hvordan merkevarer skaper verdi! avslutter Paulsen.