Vår nye partner Repasdo har satt seg et mål, GS1 standarder står klare til å bidra.

Repasdo ble født ut av en ide om å tenke holistisk rundt en verdikjede. Bærekraft er summen av mange ressurser og ikke bare et enkelt produkt som kan kjøpes, forklarer gründeren av selskapet, Sara Mahdavi Rakstang. Hun har bakgrunn fra blant annet fornybar energi hvor nettopp mange ressurser er med på å skape bærekraft.

– Små mikroskalaer skal kobles til store internasjonale forsyningskjeder og spørsmålet blir hvilke ressurser skal vi ta i bruk for å skape bærekraft. Da forstår vi at bærekraft ikke er et enkelt produkt, men summen av alt, og vi må tenke mer holistisk. Det var min inngang til Repasdo, forklarer hun.  

  

Repasdo har i hovedsak to tjenester, product lifecycle management og manufacturing services (Se faktaboks). Førstnevnte er et dashbor

d som fanger opp alle aktiviteter innenfor en forsyningskjede. Hele historien til et produkt, fra råmateriale til resirkulering, er tilgjengelig på dette dashbordet. Tjenesten er en nøkkeldel av Repasdo sine tjenester for det er gjennom dette kundene får tilgang til manufacturing services og muligheten til å genere et digitalt produktpass (DPP). Dashbordet er tilgjengelig uten kostnader og kundene betaler først når de generer et DPP. 

Her kommer GS1 standarder inn i bildet. QR-kodene som genereres for disse digitale produktpassene skal inkludere GS1 Digital Link. I tiden fremover vil Repasdo jobbe for å implementere dette i sine systemer. Dette skal bidra transparens for en verdikjede. 

– Når du har et digitalt produktpass så viser du hva som skjer i en verdikjede. Vi bidrar med det til å kommunisere bedre med markedet, noe som er viktig siden det blir stilt tydeligere krav til dette fremover, påpeker Rakstang. 

Repasdo jobber for at denne kommunikasjon skal kunne tilpasses etter behov. Et av deres nåværende prosjekter inkluderer en spakjede hvor over tjue tusen produkter skal identifiseres. Deres plan er å ta i bruk QR-koder med GS1 Digital Link slik at forskjellige type brukere skal få informasjon tilpasset deres behov.   

– Vi lager en håndfull produkter for dem som vil si at vi blant annet lever et digitalt produktpass for hver av disse produktene. Her vises det hva produktet består av i form av råmaterialer, dets historie og på sikt går vi inn for å vise et bærekraftsregnskap. 

Deres mål er å nå et sted mellom 50 000 – 100 000 produkter med DPP i løpet av juli 2025. De er god på veg: 

Repasdo har et prosjekt gående for AGES by HS, et norsk klesmerke. Hvert av deres plagg får en QR-kode som forteller plaggets historie. Disse QR-kodene skal på sikt inkludere GS1 Digital Link.  

En avtale har de også nettopp fått til med Cirkulær AS, en markedsplass for ombruksvarer. Her er planen at alle deres produkter skal inkludere et DPP med GS1 Digital Link slik at informasjon om produktene blir tilgjengelig.  

Smallmatters, et design- og gjenbruksinitiativ som bruker tekstilavfall til å lage nye klesplagg. Hvis alt går etter planen vil alle deres produkter inkludere et DPP neste år. 

De har også begynt pilotering for en rekke italienske SMB produsenter innen tekstil. Disse skal implementere Digitalt produktpass for å synligjøre produktenes verdier og kvaliteter.  

Repasdo er en hovedpartner av GS1 Norway. Sammen skal vi jobbe for å implementere QR-koder med GS1 Digital Link i deres drift. Motivasjonen er å bidra til tydeligere kommunikasjon og at verdikjeder blir mer transparente og tilgjengelige. Rakstang mener avtalen er vital for deres drift. 

– En QR-kode som ikke kan leses i kassa er som et svart hull, da mister vi kontakt, når folk begynner å sette sine egne strekkoder eller QR-koder. Vi ønsker å levere et verktøy som kan fungere gjennom hele livet til et produkt. Vi vil levere en QR-kode som kan tilby forskjellig informasjon til forskjellige grupper og det er ikke mulig uten GS1 standarder, forklarer hun.  

Partneransvarlig i GS1 Norway, Dagfinn Melberg, gjenspeiler denne forklaringen. Han mener Repasdo har et potensiale som GS1 Norway må bli en del av.  

Repasdo er en løsning for transparent styring innen produktets livssyklus, gjennom reisen fra råmateriale til end-of-life.  Deres fokus er, i motsetning til mange andre løsninger, på små og mellomstore aktører i motebransjen og deres behov med tanke på den kommende reguleringen og det skiftende landskapet i moteindustrien. En av grunnstenene i løsningen er å tilby 2D-koder og GS1 Digital Link og dette gjør Repasdo til en spennende partner for GS1 Norway. 

Faktaboks om manufacturing services

  • Markedsføring mot forbruker
  • Imøtekomme fremtidige krav til sporbarhet
  • Mindre svinn i butikk
  • Bedre kontroll over varelageret i butikk
  • Mer målrettet tilbaketrekning