QR i dagligvare

Én kode.
Uendelige muligheter.

Med én enkelt QR-kode på emballasjen kan du kombinere produktets strekkode og mye mer – batchnummer, holdbarhetsdato, sporingsdata eller digital lenke til produktinformasjon, videoer, kampanjer og ESG-data.
Dette gir merverdi både i logistikkflyten og ved kassapunkt – og ikke minst i møtet med forbrukeren.


Detalj- og dagligvarehandelen implementerer nå neste generasjon strekkoder med GS1-standarder.
Én enkel skanning, som gir muligheter for mer produktinformasjon – personlig tilpasset og i sanntid.

For å få til dette, kreves det at man tar i bruk QR-koder med GS1 Digital Link.

GS1 Norway har tatt initiativ til pilotprosjekter med QR-koder på produktene, i samarbeid med dagligvareleverandørene og kjedene.

Hvis du er interessert, ta kontakt med oss.

Det er viktig å vite forskjellen på QR-koder med og uten GS1 Digital Link.

En QR-kode uten GS1 Digital Link er bare en visuell måte å lagre vilkårlig informasjon på — typisk en tekststreng, et tall, eller oftest en URL (nettadresse).

Når du skanner den med en mobil, sendes du bare til denne nettadressen.
Koden har ingen strukturert informasjon om produktet utover det som tilfeldigvis ligger i URL-en.

Bruksområde: Markedsføring (f.eks. link til nettside, kampanjer) og enkle infolinker på emballasje. Det er ingen garanti for global entydighet.

En QR-kode med GS1 Digital Link kobler produktets unike identifikator (GTIN) og eventuelle tillegg (batch, utløpsdato, serienummer) til en strukturert nettadresse.

GS1 Digital Link kan også peke til et produktdatasett, en bruksanvisning, sporing av opprinnelse, holdbarhet, osv.
Og fordi strukturen er standardisert, kan systemer over hele verden lese og forstå den samme informasjonen.

Bruksområde: Smart emballasje og produktsporing, digital produktinformasjon (opprinnelse, ingredienser, holdbarhet), autentisering og returordninger. Eneste type QR-kode som støttes av GS1 for fremtidig erstatning av EAN strekkoder.



Fordeler med QR-koder med GS1 Digital Link

Lagerstyring

• Opprettholde FIFO
• Lagernøyaktighet
• Tilgjengelighet og plasseringsinnsikt
• Unngå matsvinn

Sporbarhet

• Produktautentisering
• Ingrediens-opphav
• Synlighet i forsyningskjeden
• Forbrukertillit

Trygghet

• Merkevareintegritet
• Forhindre salg av utgåtte eller tilbakekalte produkter
• Bekjempe salg av forfalskede produkter

Matsvinn

• Best før dato inn i strekkoden på forbrukerpakningen muliggjør automatisk nedprising og mer effektive butikkprosesser 
• Det stimulerer også til endret kundeadferd, gjennom å velge produkter med kort holdbarhet i bytte med lavere pris

Forbrukerkommunikasjon

• Tilgang til merkevareautorisert informasjon
• Kampanjer
• Oppskrifter
• Muligheter til å engasjere seg med merkevaren

Forbedret emballasje

• Markedsføring på forpakningen
• Overholdelse av regelverk
• Forbedret forbrukeropplevelse

Hvis du ønsker å høre mer om mulighetene med QR-koder eller våre standarder, ta kontakt med oss.

Terje Menkerud

Seniorrådgiver Datafangst
91 80 64 99
tm@gs1.no