Monofoo bruker Mine GTIN

Skoprodusenten solgte 25 000 skopar i 2022. Mine GTIN blir dermed helt essensiell for å holde oversikt i systemet.

Veksten siden 2020 har vært betydelig fra 6000 par solgte i 2020, 14 000 par i 2021 og 25 000 par i 2022. Det hele begynte med at gründer Filip Netskar så et behov for en sko som passet både i marka i byen. En slags hybrid mellom frilufts- og byliv. Dette har resultert i en merkevare av god kvalitet og design og en sko som passer til en moderne livsstil. Kunden er den jevne personen i gata og det krever ingen spesiell interesse. Netskar mener de gode resultatene er en kombinasjon av flere faktorer.

– Det har vært en veldig god vekst og det er flere ting som har bidratt. Vi har hatt fokus på kvalitet, i materialet og innen design. Samtidig har vi klart å tilby en pris som er god, spesielt i forhold til kvaliteten. Når det gjelder samarbeidspartnere har vi vært selektive og vi har nå et samarbeid med den desidert beste sålefabrikken i Portugal. Og vi har god styring på alle produktene, forklarer han.

Mine GTIN har spilt en rolle i denne oversikten. Løsningen har bidratt til å gi Monofoo et kartotek over alle produktene de tilbyr både størrelse og type. Med dagens digitale handelssystemer blir en slik oversikt essensiell, mener Netskar. Seniorrådgiver i GS1 Norway, Egil Wist, forklarer at Mine GTIN er nettopp et slikt sentralt register.

– GTIN kodene blir opprettet automatisk, og det blir det riktig hver gang uten bruk av excel og kontrollsifferberegning. Dette reduserer muligheten for å taste feil og dermed generere feil GTIN. I Mine GTIN kan du lage strekkoder for produktene dine og du kan dele produktdataene med dine samarbeidspartnere.

Produktdataene blir automatisk lastet opp i GS1 sitt globale GTIN register hvor produktene blir tilgjengelig i tjenesten Verified by GS1. Et søk i registeret vil kunne bekrefte produktets identitet og at det faktisk er det produktet det utgir seg for å være. Tjenesten benyttes av markedsplasser og forhandlere over hele verden.

Når skoene prøves kjøpes de også

Skoene er designet med komfort og estetikk i tankene. På spørsmål om hvorfor kundene kjøper skoene forklarer Netskar at de først og fremst ser på skoene på grunn av designet.

– Etter at kundene ser skoene får de lyst til å prøve dem og da oppdager de komforten og kvaliteten. Vi hadde faktisk en kundereferanse i Trondheim hvor de fortalte at alle som prøvde skoene endte opp med å kjøpe dem!

Et slikt produkt kommer ikke av seg selv. Det ligger mye arbeid bak og Netskar forklarer at selv de har hatt sine barnesykdommer og at de derfor hele tiden jobber for å utbedre eksisterende produkter. Dermed har de klart å lage bedre sko for hver sesong som går noe som har resultert i at de har et samarbeid med det Netskar kaller den beste sålefabrikken i Portugal. De produserer såler for blant annet Lloyd og Chloé.

Nettopp samarbeid er en nøkkelfaktor for at skoene til Monofoo har blitt så populære. Monofoo får skinn fra Italia, såler i Portugal, hvor produksjonen også foregår, og alle leverandørene er sertifiserte. Produksjonen skjer for hånd og når skoene er ferdige sendes de til kunder i Norge, Sverige, USA, Canada og UK. Skoene kan kjøpes i fysiske butikker eller nettbutikker. Netskar understreker at marked blir et større satsingsprosjekt i tiden fremover.

Konkurransefortrinnene som denne verdikjeden skaper, er flere. Det begynner med de beste råvarene, fortsetter med produksjon og avsluttes med en god kundeopplevelse.

– Vi har et konkurransefortrinn i kvalitet. Det får vi fra gode råvarer og godt håndverk. Samtidig har vi et design som har vist seg å falle i smak. Prisen på skoene er også overkommelig, spesielt med tanke på kvaliteten og design. Skoene er ikke masseproduserte og det merker du, forklarer Netskar.

Dette er også et av deres mål som selskap; å skape et produkt som kan vare og et varemerke som får et kvalitetsstempel. Noe slikt skjer ikke uten de beste råvarene og gode systemer. Netskar forteller at de ønsker at kunden skal være tilfreds med alt skoene representerer.

– Det er ikke pengene jeg jager, det er produktet, legger han til.

Retursystem à la panteordningen

Monofoo har også et ønske om å utvikle en såkalt «panteordning» for sine sko. Tanken er at kundene kan gå inn på en nettside og bestille opphenting av sine sko. Disse blir da sendt til resirkulering i Portugal og kunden får en tilgodelapp til gjeldene verdi av skoene.

– Vi vil da ta vekk metallet som befinner seg rundt lissehullene og resirkulere skinnet og sålen. Deretter lager vi «nytt skinn» og «nye såler» som kan brukes til «nye sko», forklarer Netskar.

Her kan GS1 standarder spille en viktig rolle. GTIN vil kunne identifisere produktene og GLN vil kunne identifisere relevante lokasjoner slik de gjør for panteordningen for plastikkflasker og aluminiumsbokser. Du kan lese mer om den her: Den miljøvennlige panteordningen.