Den miljøvennlige panteordningen

Omtrent 1.7 milliarder bokser og flasker blir solgt hvert år, takket være en innsamlingsrate 95 % blir miljøfotavtrykket tilnærmet null. GS1 standarder muliggjør sporing og sortering for hele ordningen.

I 2021 ble rundt 1.65 milliarder bokser og flasker pantet i det norske pantesystemet. Det administreres av Infinitum AS, et privat selskap etablert av norske drikkevareprodusenter, dagligvarekjeder og grossister. Miljøfordelene er mange med årlig CO2 besparelser på rundt 200 000 tonn, tilsvarende utslippet til 150 000 biler årlig. Infinitum argumenterer at suksessen til systemet kommer fra et sterkt søkelys på miljøhensyn ved alle steg av prosessen samtidig som effektiviteten aldri avtar.

– Vi strever for en helhetlig tilnærming hvor vi vurderer kostnader, effektiv logistikk og et miljøfotavtrykk som er så lavt som mulig. Vår erfaring i tillegg til flere livssyklusanalyser forteller oss når vi tar hensyn til alle aspekter av prosessen så vil det være til fordel for alle, forklarer Randi Haavik Varberg, direktør for informasjon og markedsføring hos Infinitum.

GS1-standarder effektiviserer logistikken til panteordningen

GS1-standarder bidrar til å gi et godt regnskap over panteordningen i Norge. Alle panteautomater og leveringssteder har sitt eget GLN (Global Location Number) som bidrar til å effektivisere logistikken til systemet. Produktsjef for GLN i GS1 Norway, Glenn Schei kommenterer det slik:
– Måten Infinitum bruker GLN for unik identifikasjon er et fint eksempel på fordelene ved standarden. GLN muliggjør sporbarhet og viser hvordan en organisasjon styrke sin egen verdikjede ved at alle har tilgang til samme data.

Dette regnskapet styrkes av identifisering av alle flasker og bokser som finnes i pantesystemet. GTIN (Global Trade Item Number) muliggjør identifiseringen og en kategorisering basert på størrelse og materiale. Depositumet som betales varierer avhengig av størrelse, en beholder som er mindre enn 0.5 liter har et depositum på 2 NOK mens en beholder som er større en 0.5 liter har et depositum på 3 NOK. Systemets evne til å separere en 0.33 liter boks fra en 1.5 liter flaske er i stor grad takket være GTIN som finnes på dem begge.

Hvordan fungerer panteordningen?

Flasker og bokser kjøpes ikke; de lånes. Når du går til butikken for å kjøpe en boks med brus eller en flaske med sportsdrikk betaler du et depositum for beholderen. Dette blir returnert til deg når du returnerer flasken; du får dermed et insentiv til å returnere beholderen istedenfor å kaste den. Flasker og bokser kan returneres til et hvert sted som selger pantbare drikkevarer siden et hvert slikt utsalgssted er lovpålagt til å akseptere returen samtidig som de gir tilbake depositumet. Den største delen, ifølge Infinitum, returneres ved hjelp av en panteautomat. Flaskene og boksene blir deretter komprimert, for å spare plass under transport, før de blir transportert tilbake til grossisten av sjåfører som allerede leverer til utsalgsstedet. Dette bidrar til 80 % færre lastebiler enn om Infinitum hadde hatt sine egne lastebiler, understreker bedriften. Fra grossisten blir flaskene og boksene transport til en av Infinitums tre sorteringsanlegg hvor plastikk og aluminiums beholdere sorteres og komprimeres enda en gang. 23 000 bokser og 11 000 plastikkflasker komprimeres inn i egne bunter ved hjelp av et stempel som har en kraft på 120 tonn eller 24 elefanter. Deretter blir buntene sendt til resirkulering før det sendes tilbake til produsentene og deretter forbrukere. Denne prosessen gjentar seg igjen og igjen.

Infinitum forklarer at panteordningen fungerer så godt som den gjør på grunn av forbrukerne.

– Gjennom spørreundersøkelser og annen forbrukerkommunikasjon ser vi at det er en stor entusiasme for panteordningen. Forbrukerne har stor tiltro til systemet fordi de ser hver dag at det faktisk fungerer. For eksempel hvis det lanseres en drikkevare som ikke er pantbar går det ikke lang tid før vi får høre om det gjennom flere kanaler. Vi ser også en dreining mot en mer miljømessig motivasjon, det pleide å være at folk pantet på grunn av pengene, men nå ser vi at folk panter på grunn av miljøgevinsten, illustrerer Varberg.

Anne Godfrey, administrerende direktør i GS1 UK som i starten av september besøkte Norge for å lære mer om det norske pantesystemet, understreker at det trengs både myndigheter som samarbeider og forbrukere som ønsker det.

– For at et pantesystem skal fungere trenger vi myndigheter og bedrifter som forstår systemet og har lyst til å være med på dette. Forbrukere må også venne seg til å pante, for eksempel at du betaler et depositum på drikkebeholderen fordi du låner den, så god forbrukerkommunikasjon er også viktig, argumenterer hun.  

Storbritannia er i gang med å etablere pantesystem i de fire landene. Du kan lese mer om det arbeidet her:
Deposit return schemes: are consumers and industry ready?