Pure Madness – Bedriften som selger galskap

Pure Madness ånder for å la opplevelsen av galskap leve gjennom sine turer og produkter. Med GTIN og GS1 standarder får de tilgang til markedsplasser og får solgt sine produkter til et større marked.

Navnet kommer fra et ønske om å gjenskape følelsen av rå natur; den følelsen som treffer deg på en lang tur eller når utsikten gjør at pausen blir ekstra lang. Line Andorsen som sammen med Christian Iversen Styve startet Pure Madness forklarer at nettopp dette er en stor inspirasjon for dem begge.

– Når noen gjør noe sykt sportslig, opplever noe skikkelig kult, altså en intens natur så sier folk ofte dette er rein galskap. Dette vil vi gjerne gjenskape, rett og slett fange det i produktene vi tilbyr, forklarer hun.

T-skjortene, genserne, turkoppene, capsene og luene har alle farger og motiver som illustrerer naturopplevelser. Tanken bak er å frembringe assosiasjoner om minneverdige opplevelser. Turene snakker for seg selv og trenger lite fargelegging. En holder deg på Hardangervidda i fem dager, en går Hardangervidda på langs mens en går Grønland på langs.

Det er rein galskap. 

Christian Iversen Styve og Line Andorsen startet Pure Madness for å gjenskape galskapen i råe naturopplevelser. Foto: privat.

Hvordan selge galskap?

Pure Madness ble startet under korona. De to gründerne hadde begge drevet med det de kaller «galskap» i lang tid, i form av langturer, og da pandemien inntraff satte de hodene sammen og fant ut at dette var det riktige tidspunktet.

De fant tidlig ut at de måtte skape en merkevare som folk med friluftsinteresse kunne samle seg rundt. Begge hadde lenge ønsket å jobbe i sitt eget selskap og når koronapandemien begynte var timingen på sitt beste.

– Da var det en litt rolig periode for turene Kristian holdt på med og jeg var på veg på en lengre seiltur. Vi satte hodene våre sammen og fant ut at det var på tide å starte noe eget, forklarer Andorsen.

De ønsket å skape en plattform for turinteresserte og valget falt på turprodukter og turer i seg selv. Dette selger de ved å tilby en merkevare som er personlig og relaterbar. Produktene er gjenkjennelig, fargene og mønstre bidrar til assosiasjoner om galskap og friluftsliv og de praktiserer en åpen tilnærming ut mot sine kunder. De vil at folk skal bli kjent med dem.

– Vi ønsker å framstå på en sånn måte som får fram det beste med turer. Seriøse når vi må, men ikke hele tiden. Vi oppfordrer til gøy og moro og at folk skal kose seg på tur, forklarer de.

Den personlige tilnærmingen kommer også fram i deres kontakt med kunder. De oppfordrer aktivt alle som har råd eller tips til hvordan de kan forbedre seg å ta kontakt Skulle noen kunder ønske å komme innom for en kopp kaffe er de også velkomne til det. En sånn type nærhet er viktig, understreker begge.

– Det er viktig for oss å beholde en personlig touch over hele driften. Vi har lyst til at Pure Madness skal utvikle seg til et fellesskap slik at folk føler de er en del av noe. Derfor er det vesentlig å vise at her har du kontakt med folk og ikke bare systemer, utdyper de.

  

Galskapen planter trær

Den personlige touchen strekker seg lenger enn kundehenvendelser. Pure Madness er opptatt av bærekraft og ønsker at deres produkter skal bidra til noe mer enn bare et salg. Andorsen forklarer at de ønsker å gi noe tilbake, men det er ikke alltid enkelt. Klær er ikke akkurat bærekraftig påpeker de begge.

– Klærne vi selger lages av materiale som holder. Samtidig jobber vi for å lage klær som folk får lyst til å bruke og dermed bruker de det i lang tid istedenfor å kaste det, fortsetter de.

Det handler om å bygge opp naturen istedenfor å bryte den ned. Pure Madness merkevaren skal være de råe naturopplevelsene som assosieres med rein galskap. Derfor planter de også et tre for hvert produkt de selger.

– Et tre er et veldig fint symbol på naturen og det vi driver med. Det er vår måte å gi tilbake til naturen siden vi selger klær. På et år har vi plantet over 1000 trær. Det er vi fornøyd med, avslutter de.

Hvordan bruker Pure Madness GS1 standarder?

– Vi bruker GTIN slik at vi kan selge våre produkter i butikker. Vi begynner med turkopper og planlegger etter hvert å sette det på flere produkter. Det gir oss en mulighet til å selge produktene våre til flere, forklarer de.