Elm Organics – setter en ny «standard» for kosmetikk og hudpleieprodukter

En cocktail av kjemikalier i hudpleiprodukter ble en vekker for gründerne av Elm Organics, nå lager de en ny standard for kosmetikk og hudpleieprodukter. GS1 standarder er med på laget.

I ung alder oppdaget medgründer av Elm Organics, Sine Brynestad Stokke, at kosmetikk og hudpleieprodukter kunne inneholde et stort spekter av ingredienser. Noen påvirket miljøet negativt, andre var allergifremkallende mens noen inneholdt hormonforstyrrende stoffer. Sammen med moren, Linn Stokke, innså hun at dette problemet måtte de gjøre noe med.

Elm Oganics ble løsningen.

– Etter at vi hadde tømt skapet stod vi igjen med lite vi kunne bruke. Senere utdannet jeg meg til kjemiingeniør og da jeg tok master i teknologiledelse begynte brikkene å falle på plass. Nå kunne vi lage produkter med den integriteten vi ønsket, forklare Brynestad Stokke.  

Sine Brynestad Stokke er en av medgründerne til Elm Organics

Elm Organics setter standarden for hudpleie og kosmetikk

Den første kolleksjonen til Elm Organics var en serie baderomsprodukter som ble solgt til både hoteller og forbrukere. Sortimentet deres består nå av produkter som shampo, balsam, andre hårprodukter, såper og diverse kremer. Kundene deres er hoteller, spa og forbrukere, sistnevnte kan kjøpe produktene i deres nettbutikk. 

Alle produktene de selger er økologiske og følger tydelige standarder. De er åpne om produksjonsprosesser og Brynestad Stokke forklarer at dette henger sammen med hvilket selskap de ønsker å være. Elm Organics ønsker å være et selskap som ikke driver med grønnvasking, men faktisk er miljøvennlig. 

– For en god del år siden opppdaget jeg at kosmetikkprodusenter ikke bare testet på dyr, men at de også ble brukt som ingredienser. For oss ble det et enkelt valg. Vi legger heller ikke skjul på hvordan vi lager våre produkter for det kan være veldig vanskelig å finne den riktige informasjonen i kampen mot grønnvasking. Vi vil motvirke dette, forklarer hun.

Alle deler av selskapet støtter disse verdiene. Dette har ført til at produktene som sagt er veganske, emballasjen er resirkulert og at Elm Organics er en klimanøytral bedrift. Alt er begrunnet med sertifiseringer (se faktabokser). De mener at det er en mangelvare av økologisk sertifiserte kosmetikkprodukter og at de kan tilby dette. Sertifiseringene er valgt fordi Elm Organics mener skjønnhetsindustrien er uregulert og at dette kan føre til markedsføring som vanner ut i ren grønnvasking. Produkter kan dermed beskrives som rene og naturlige uten noe form for ettersyn. Brynestad Stokke forklarer at de jobber for å unngå dette gjennom sine sertifiseringer. 

– Vi har valgt å sertifisere oss med de strengeste sertifiseringene fordi vi vil unngå gråsoner. Dette har vi vært helt tydelig på fra day one. Ecocert kommer for eksempel på besøk en gang i året hvor de går gjennom alt – og jeg mener alt, vi har. De tar stikkprøver av produkter, ser på hvordan vi markedsfører oss og besøker laboratoriet vårt, utdyper hun.

Hun fortsetter med å forklare at Elm Organics ønsker å være en ny standard innenfor kosmetikkindustrien. En standard som består av kvalitet. For om bærekraft skal gi mening, så må produktene og det som gjøres være av høyeste kvalitet og produktene må fungere. Kvalitet er sentralt for Elm Organics, understreker hun.  

– Hva vi legger i det er at vi nailer hele spekteret fra ingredienser til ferdig produkt og resirkulering. Derfor har vi høy kvalitet og fravær av skadelige ingredienser. Produktene er derfor ikke til skade for deg, dyr og planeten.

Forbedret sporing er grunnen til medlemskap

Elm Organics sin medlemsavtale med GS1 Norway innebærer et 9-sifret foretaksprefiks. Dette bringer med seg flere fordeler som muligheten til å skape unike identifikasjonsnumre som for eksempel GTIN, SGTIN eller SSCC.  Dette kan bidra til effektiv sporing gjennom hele verdikjeden. En slik forbedring kan for eksempel bidra til en mer effektiv lagerstyring og redusere avfall gjennom en optimalisering av verdikjeden.

– Vi ble medlem av GS1 Norway på grunn av muligheten til forbedret sporing. Det gjelder for vår egen del, altså intern sporing, men også fordi vi har ambisjoner om å ekspandere utover hele Norge og globalt. Derfor ble det viktig for oss å sette denne standarden tidlig, avslutter hun.

Sine Brynestad Stokke og Linn Stokke er grunnleggerne av Elm Organics

Sertifisert økologisk

Elm Organics er økologisk sertifisert av ECOCERT sin COSMOS sertifisering. Dette garanter: 

–> Miljøvennlig produksjon og prosessering som også respekter menneskelig helse

–> Utvikling av grønne kjemikalier

–> Ansvarlig bruk av naturlige ressurser

–> Respekt for biomangfold

–> Fravær av petrokjemiske ingredienser, parabener, fenoksyetanol, parfymer, og syntetiske farger

–> Fravær av genmodifisering

–> Resirkulert emballasje

Klimanøytral

Elm Organics sine produkter er klimakompensert. Dette skjer gjennom:

–> Måling av Elm Organics’ CO2 utslipp

–> Utarbeide planer for reduksjon av utslipp

–> Kjøp av karbonkreditter til støtte for verifiserte prosjekter

Karbonavtrykket for 2022 ble kompensert ved å støtte et prosjekt i Amazonas som beskytter biologisk mangfold og støtter lokale samfunn. Prosjektet heter Rio Anapu-Pacaja Forest Protection og har som mål å bevare 165 707 hektar av den Brasilianske Amazonas. 

Dyrevennlig

Elm Organics er sertifisert dyrevennlig av PETA (People for the ethical treatment of animals). Dette innebærer at ingen av ingrediensene kommer fra eller er testet på dyr. Dette gjelder også animalske biprodukter.