Bærekraft, 2D-merking og EUs tobakksdirektiv

Dette er sakene Jon Andreas Rognerud, leder i STAND (Standardiseringsutvalget for Norsk Dagligvarebransje) trekker frem som viktige temaer i tiden som kommer.

Orkla-logistikksjef Jon Andreas Rognerud leder Standardiseringsutvalget for Norsk Dagligvarebransje (STAND).

– Bærekraft, sier Jon Andreas Rognerud. Til daglig er han logistikksjef i Orkla Confectionery & Snacks i Norge. Nå har han tatt over ledervervet i Standardiseringsutvalget for Norsk Dagligvarebransje (STAND).

Han trekker frem bærekraften som det store og viktige temaet i tiden som kommer. – Da er det viktig å ha effektive verdikjeder og god vare- og informasjonsflyt. Det er viktig for å unngå matsvinn og for å få effektiv transport, sier han.

Rollen til utvalget er nettopp å få til effektive verdikjeder. – Norge er heldig som har STAND, mener Rognerud. Andre land må gjøre bransjen bærekraftig ved hjelp av mange avtaler mellom én og én leverandør og én og én kjede. I Norge samarbeider bransjen for å få til standardisering.

2D og tobakk

Jon Andreas Rognerud peker på to helt konkrete tiltak som blir viktige i år: 2D-merking og tobakksdirektivet.

Det er begrenset hvor mye informasjon som kan få plass i en endimensjonal strekkode. – I 2D-koder får vi inn mer informasjon. Vi kan gi informasjon om produktene og om holdbarheten på hver enkelt pakning, for eksempel, sier han. QR-kodene er ett av flere eksempler på slike todimensjonale koder. STAND beskriver hvordan 2D-kodene skal se ut i Norge, slik at bransjen ikke ender opp med en lang rekke forskjellige løsninger.

Todimensjonale koder kommer på flere og flere dagligvarer. Skal de være til særlig nytte, så må leverandørene og handelen være enige om standarden. (Illustrasjonsfoto – produktene er tilfeldig valgt).

Samme system

EUs tobakksdirektiv skal blant annet sørge for at det ikke er noen tvil om at tobakk og sigaretter som selges i butikkene, er kommet dit på lovlig vis. Smuglersigaretter og stjålne sigaretter er et kjent problem.

– Det skal være god sporing, og vi skal skille ut at dette er ekte varer som har fulgt ordinære veier, forklarer Rognerud.

Jobben er omfattende. For det første vil handelen og leverandørene få til en merking som er mest mulig lik den som brukes på andre varer, slik at ingen trenger å kjøpe helt nye datasystemer for å håndtere sigarettene. For det andre kan det bli aktuelt å bruke den samme løsningen på andre varer: Tobakk er ikke den eneste dagligvaren det kan jukses med.

Følger standarden

Den ferske lederen trekker også frem at jobben må gjøres skikkelig hver gang noen lanserer et nytt produkt og hver gang en butikk eller en kjede bestiller varer fra en leverandør. – I avtalen mellom oss leverandører og kundene våre henvises det gjerne til STAND-standarder. Fokus i år blir å se på etterlevelse av standardene, sier han.

Det vil si at bestilling og ordrebekreftelse skal gå elektronisk og at fristene skal følges. Skjer ikke det som det skal, er det for eksempel fare for biler som kjører bomtur eller går halvtomme, og det er ikke spesielt bærekraftig.

Når en leverandør lanserer et nytt produkt, finnes det standarder som setter tidsfrister hele veien fra utviklingen begynner til salget er i gang. – Det er fordi vi opplevde veldig lav leveringsevne og mange problemer knyttet til lansering av nye produkter. Det ble mye armer og bein og dårlig struktur. Standarden har bidratt godt til at leveringsevnen har økt, sier Jon Andreas Rognerud.

Reduserer matsvinn

Standardiseringsutvalget får hjelp av GS1 Norway med mye av det praktiske arbeidet. – Vi er observatør, bistår i sekretariatet, vi er det offisielle supportapparatet, og ikke minst yter vi rådgivningstjenester, forklarer seniorrådgiver Jan Frode Aspevik. Han snakker om STAND som et utstillingsvindu for å bruke GS1-standardene i dagligvarebransjen.

– På denne måten har vi muligheten til å komme veldig tett på arbeidet og se om det er andre områder der standardene våre kan komme til nytte. For eksempel kan de nye 2D-kodene brukes til å redusere matsvinn, sikre at produkter som eventuelt skal trekkes tilbake fra markedet, stoppes i kassen – og til å forenkle kommunikasjonen mellom leverandør og forbruker, sier han.

Jan Frode Aspevik, GS1 Norway

Han bruker også tobakksdirektivet som et eksempel. – Nå skal tobakk merkes med et sikkerhetsmerke som skal sikre at dette er ekte vare. Den skal også kunne spores helt fra hvor den produseres og helt frem til butikken, forteller Jan Frode Aspevik.

Mer informasjon om EUs tobakksdirektiv.