Trenger du GLN?

Hva er GLN, og hvorfor er det viktig?

Global Location Number (GLN) er en unik identifikator som brukes til å registrere og spore juridiske enheter, fysiske lokasjoner og funksjonelle enheter i verdikjeden.
GLN forenkler informasjonsutveksling og forbedrer sporbarheten ved å gi en standardisert måte å identifisere aktører i handel, logistikk og helsesektoren.

Viktige fordeler med GLN:

  • Unik identifikasjon – Sikrer at selskaper, lokasjoner og funksjoner blir entydig identifisert.
  • Effektiv datadeling – Gir en strukturert måte å utveksle informasjon mellom handelspartnere.
  • Forbedret sporbarhet – Øker transparens i forsyningskjeden og muliggjør raskere håndtering av avvik.
  • Reduserer feil og kostnader – Automatiserer prosesser og minimerer risikoen for feil i logistikk og fakturering.

Bruksområder for GLN

(EDI, EHF/Peppol)

Ved å benytte GLN innenfor GS1-standarder som EDI (Electronic Data Interchange) og EPCIS (Electronic Product Code Information Services), muliggjøres en mer effektiv deling av informasjon om transaksjonsdata og fysiske hendelser.

GLN forenkler og effektiviserer elektronisk forretningsdrift ved å sikre presis identifikasjon av juridiske enheter, fysiske lokasjoner og funksjonelle enheter. I elektroniske handelsmeldinger (EDI/XML) brukes GLN til å identifisere ulike aktører og deres roller, slik som avsender, mottaker, kjøper, selger, bestiller, fakturamottaker og leveringssted.

I tillegg er GLN en viktig komponent i elektroniske innkjøpsportaler, bonus- og avregningssystemer samt sporbarhetssystemer, der det bidrar til økt nøyaktighet, bedre informasjonsflyt og redusert risiko for feil.

GLN spiller en viktig rolle i både varehandel og offentlig sektor ved å sikre presis identifikasjon av aktører og lokasjoner i verdikjeden. Innen varehandelen benyttes GLN aktivt for å identifisere produsenter, leverandører, distribusjonslagre, kjedekontorer og butikker, noe som gir bedre oversikt og kontroll over vareflyten.

Når GLN integreres i strekkoder, bidrar det til mer presis ruteplanlegging av produkter og muliggjør sporing av opprinnelsen. Bruken av EPC®/RFID-teknologi og lesere identifisert med GLN gjør det mulig å automatisere registreringen av varebevegelser – uten behov for manuell skanning eller direkte siktlinje.

Ved å effektivisere informasjonsutvekslingen i verdikjeden, forbedrer GLN sporbarheten, reduserer feil og øker effektiviteten i logistikken – en fordel både for bedrifter og forbrukere.



GS1 har standardene som trengs for å gjøre digitalisering av anskaffelsesprosessen mulig. Ved å bruke åpne, globale standarder i anskaffelsen av varer er det mulig å etablere en digital flyt gjennom hele anskaffelsesprosessen; fra kunngjøring til bestilling og oppfølging etter kontraktstildeling.



Gevinster ved bruk av GLN

——

Forenkle elektronisk handel

GLN er en forutsetning for effektiv vareflyt og informasjon mellom handelspartnere. I elektronisk handel brukes GLN til å identifisere juridiske enheter og fysiske lokasjoner. Med hjelp av GLN, kan bedrifter enkelt dele informasjon med hverandre, og navn, adresse og andre detaljer må bare utveksles en gang og ikke på hver enkelt forretningstransaksjon. Informasjonen lagres i en database og GLN er linken til informasjonen.

Flere gevinster

Det er flere gevinster ved bruk av GLN. Felles for de fleste gevinstene er at de gjelder både for leverandør og kunde i et handelsforhold. Her er noen av gevinstene:

  • GLN tilrettelegger for mer effektiv og standardisert samhandling mellom kunde og leverandør. Dette reduserer transaksjonskostnadene! En tydelig gevinst for alle parter.
  • GLN gir en bedre presisjon gjennom hele handelsprosessen, noe som reduserer feil. Viktig for kunde og leverandør.
  • GLN eliminerer feilleveranser – noe som er kostbart båre for leverandør og kunde.

Ulike typer av GLN

Juridiske enheter

(f.eks selskap & datterselskap)

Unik identifikasjon av juridiske enheter, og i elektronisk handel (EDI) identifiserer det kjøper, selger og fakturamottaker i handelsmeldinger som ordre, ordrebekreftelse, pakkseddel og faktura.

All virksomhetsinformasjon er identisk med Brønnøysundregisteret til enhver tid.


Lokasjoner

(fysiske og digitale)

GLN kan unikt identifisere en lokasjon, f. eks leveringsadresser eller butikkfilialer under en juridisk enhet. Det kan være lager, avdeling, sone, rom, bygning, butikk, digital lokasjon eller annet som trenger unik identifisering.

Med GLN kan du helt unikt identifisere hvor varene skal leveres.

Verified by GS1

En global oppslagstjeneste med data du kan stole på

  • Gjør oppslag manuelt eller hold ditt system kontinuerlig oppdatert med Verified by GS1 API.
  • Sporbarhet på produkter, transportenheter og lokasjoner.
  • Kontroll på kundedataene i sanntid (med API).
  • Verifiserte data:
    Oppdatert firmainformasjon om alle GLN fra Brønnøysundregisteret.

Manuelle oppslag på nettsiden

  • Verifiser at GS1-identifikasjonsstandarder brukes riktig
  • Verifiser at produkter, aktører og lokasjoner er tildelt en gyldig identifikator
  • Verifiser selskapet bak GS1-nøkler
  • Manuelt søk
  • Maks 30 søk per dag

Hold ditt system kontinuerlig opptatert med API

  • Automatisk oppdatert mot ditt datasystem
  • Ubegrenset søk per dag
  • Mulighet for GLN Varsling

Bestill GLN

Det er enkelt å bestille GLN.
Hvordan du gjør dette avhenger av om du allerede er medlem av GS1 Norway (dvs. har GS1 Foretaksprefiks og/eller GLN), eller ikke.

Alle må være medlem av GS1 Norway for å kunne ta våre standarder i bruk. Dette blir du når du bestiller ditt første GLN.


Abonnementsavtalen for GLN finner du her.

Er du ikke medlem av GS1 Norway?

(dvs. har ikke GS1 Foretaksprefiks og/eller GLN)

Hvis du ikke allerede er medlem av GS1 Norway, bestiller du GLN via vårt bestillingsskjema.


Er du allerede medlem?

(dvs. har GS1 Foretaksprefiks og/eller GLN)

Er du allerede medlem av GS1 Norway, kan du enkelt bestille GLN via «Min side».

Hvis du ikke har en bruker på Min side ser du her hvordan du kommer igang:

Administrer dine GLN på «Min Side»

På «Min side» har du full oversikt over deres avtaler, kontaktpersoner, fakturaer og mer. Alle ting vedrørende deres medlemskap vedlikeholdes via «Min side».

Du må opprette bruker første gang du logger deg inn.

Om du allerede har opprettet en bruker, logger du inn på «Min Side» oppe til høyre på denne siden.

Om du ikke har opprettet en bruker tidligere, klikker du på knappen «Min side» øverst til høyre på denne siden.
På neste side klikker du på «Logg inn». Du finner også den øverst til høyre.
Klikk på linken «Registrer deg nå» for å opprette en bruker. Brukernavnet er e-postadressen som er registrert som kontaktperson i vårt medlemsregister.

Trenger du mer assistanse, se filmen på denne siden.

Trenger du mer assistanse eller har spørsmål, er vår medlemsservice tilgjengelig for deg.

Du kan kontakte oss på e-post: medlemsservice@gs1.no eller telefon: 22 97 13 20, og velge tastevalg 2.

Priser GLN

På denne siden finner du til enhver tid gjeldende priser for GLN. Prislisten under gjelder både for etablering av GLN og årspris for GLN.

I året som GLN-ene meldes inn, betales prisen for etablering. De påfølgende år betales årsprisen.

Prislisten er basert på en «trappetrinnsmodell», og gjelder for et Eier-GLN og tilhørende GLN (Under-GLN) til dette. 

Alle priser er ekskl. mva.

Priser gjeldende fra 24.10.2024, Eier-GLN:

OmsetningsklasseEtableringÅrlig
Klasse 1 (0-1 mill)535435
Klasse 2 (1-2,5 mill)790640
Klasse 3 (2,5-10 mill)1 180730
Klasse 4 (10-100 mill)1 325875
Klasse 5 (100-250 mill)1 570 1 020
Klasse 6 (250-500 mill)1 915 1 165
Klasse 7 (500 mill – 1 mrd)2 340 1 340
Klasse 8 (over 1 mrd)2 805 1 455

Priser gjeldende fra 24.10.2024, Under-GLN:

Antall GLN Etablering Årlig
GLN 2-9501334
GLN 10-24250,50167
GLN 25-9979,5053
GLN 100-9995134
GLN 1.000-4.9994228
GLN 5.000 ->34,5023


Regelverk & Standardinfo

GLN: Informasjon om standarden

Les mer om hvordan GLN-identifikatoren er oppbygget og vanlige informasjonsbærere.

Regelverk

I dette dokumentet finner du mer, inngående informasjon om GLN.

Kontakt

Trenger du hjelp med å komme i gang med GLN?
Da kan du kontakte medlemsservice for å få hjelp:

E-post: medlemsservice@gs1.no
Telefon: +47 22 97 13 20