Xeris lager motorveien for produktinformasjon!

Ved hjelp av GS1-standarder klarer Xeris å knytte forbrukeres ønsker med relevant produktinformasjon.

Fra problemstillingen hva er utfordringen med å drive en nettbutikk kom konseptet til Xeris. Bedriften som har kontorer i Trondheim, Tyskland og Storbritannia fant fort løsningen og jobber nå for å tilby den til sine kunder. Riktig produktinformasjon er svaret og Pål Mittet, sjef for forretningsutvikling i Xeris, påpeker nettopp hvor viktig dette er.

– Vi ser verdien i riktig produktinformasjon og vår tanke er å lage motorveien for produktinformasjon fra produsent og helt ut til sluttbruker, for å få til dette trenger vi GS1-standarder i bunn, nevner han.

Mittet forklarer at spesielt GTIN (Global Trade Item Number) er viktig for å få til dette. GTIN er en unik måte å identifisere et produkt og gjør det mulig for Xeris å koble relevant informasjon som miljøfotavtrykk, tekniske spesifikasjon og sertifiseringer til et enkelt produkt.

– Hvis du har et produkt som skal tilbys til kundene dine så må du kunne identifisere det. Da må du vite hva som er i produktet, spesifikasjoner, miljøavtrykk, resirkulering og så videre. Alt dette er knyttet til identifisering, opplyser han.

Xeris bruker GS1 standarder til å skape bærekraftige løsninger

Xeris tilbyr sammenkobling av data og en digitalisering av forsyningskjeder. Dette forutsetter bruken av standarder som forskjellige systemer kan kjenne igjen. Her kommer blant annet GTIN og GMN (Global Model Number) inn. Førstnevnte brukes til å identifisere hvert enkelt produkt og gjør det mulig å koble for eksempel en stol opp mot forskjellige produkt attributter som størrelse, vekt, vekt i tillegg til bilder av den enkelte stol. Dermed kan en nettbutikk skille to varianter fra hverandre som ser like ut, men allikevel ikke er det. Mittet forklarer at mulighetene som ligger i riktig produktinformasjon er mange, spesielt med tanke på bærekraft.

– Det ligger mye potensiale i korrekt produktinformasjon. Når kunder får riktig informasjon har det potensiale til å redusere ressursbruk gjennom at mindre tid blir bruk, kostnader reduseres og resirkulering gjøres på riktig måte, påpeker han.

Dette er muliggjort av blant annet GTIN. Mittet fortsetter med å understreke at med en unik identifikasjon i bunn kan disse tingene faktisk skje og bærekraftig drift blir en mulighet.

– Vårt mål er å bidra til grønne kjøp, og mottoet vårt er «making connections to buy green». Løsningene våre har potensialet til å gjøre nettopp det. Hvis du får tilgang til miljøinformasjon om et produkt så kan du ta avgjørelse med miljøet i tankene, legger han til.

Han fortsetter med å forklare at GLN (Global Location Number) også spiller en viktig rolle i bærekraftig utvikling. For at en digital forsyningskjede skal fungere er du avhengig av digitale representasjoner på for eksempel adresser eller juridiske enheter. GLN tilbyr nettopp dette.

– Transport er en viktig faktor som påvirker bærekraft. Men hvis du skal beregne miljøfotavtrykket på transport så er du avhengig av å vite hvor du transporterer fra og hvor du skal, illustrerer Mittet.

Partneransvarlig i GS1 Norway, Dagfinn Melberg Synes det inspirerende å samarbeide med en partner som forstår åpne globale standarder så godt som Xeris gjør.

– Xeris har vist at de evner å overføre produktinformasjon gjennom hele verdikjeden. Med EUs Green Deal og kravet til Digital Product Passport gleder vi oss til sammen med Xeris å jobbe frem løsninger for de bransjene som må forholde seg til det i årene som kommer.