Møt en av våre partnere: ECIT WLCOM

ECIT WLCOM bidrar til at produksjonsbedrifter får tilgjengeliggjort informasjon der de har behov for det. Hvordan? De kjenner til problemstillingene som er der ute.

De kom tidlig inn i næringsmiddelindustrien. Bransjekunnskapen er opparbeidet gjennom flere år og mange kunder har fått bistand med sine problemstillinger. Roar Stang, Rørosmeieriet og Ola Lompa for å nevne noe. Siden 2021 har det vært en del av ECIT, et programvare- og konsulentselskap som tilbyr løsninger som gir kundene et konkurransefortrinn. Forretningsutvikler i ECIT WLCOM, Bjørn Ophus, mener det handler om å ha kontroll på hele flyten.

– Du må klare å få det meste ut av de varene du får inn. For å få til dette må du ha kontroll på alle prosesser. Da er det viktig å kunne stole på dataene dine slik at du vet hva du har i sanntid. Det gjør at du kan få kontroll på inngående vareflyt, dermed vet du hva du kan produsere til forskjellig tid. Vårt bidrag er å medvirke til å tilgjengeliggjøre informasjon der det er behov for det. forklarer han.

Tilbyr kunden mer

Roar Stang opplevde utfordringer knyttet til at flere av deres systemer ikke snakket sammen. Dette medførte unødvendig tidsbruk knyttet til manuelle registreringer i ulike systemer. ECIT WLCOM tilbød derfor «Online Control 2», et overordnet forretningssystem som samler flere systembehov til et. Kjøttprodusenten opplevde derfor flere fordeler som:

–> Tidsbesparelser knyttet til registrering av data

–> Oversikt over hvilke råvarer som er benyttet og hvilken batch som er sendt til kunde takket være digital sporing

–> Tilgang til oppdatert live data

–> Ophus mener det er et godt eksempel på en kunde som har gått alle stegene.

Ophus mener det er et godt eksempel på en kunde som har gått alle stegene.

– De har digitalisert store deler av driften. De flyttet EDI-kommunikasjon over til Online Controll 2, de erstattet en frittstående merkestasjon med merkestasjon fra ECIT WLCOM som har mulighet for merking av F, D- og T-pak. Samtidig ble salgsordre flyttet fra økonomisystemet for å kunne håndtere EDI-kommunikasjon med kjedene. De har også implementert resept og produksjonsordre som er en integrert del av Online Control, forklarer han.

IT løsninger kan være komplekse nettopp fordi de involverer mange faktorer. ECIT WLCOM sine kunder lever i en slik hverdag. De skaper derfor løsninger som gjør at alt fungerer som et system. Bransjekunnskapen gjør at de kjenner til problemstillingene hos den enkelte kunde og Ophus forklarer at de dermed kan dermed tilby kunden løsninger bygget på kompetanse og velfunderte analyser.

– Vi har levd i en verden hvor vi har måtte skjønne hva kunden går gjennom, og systemet vårt har blitt til ved å hele tiden bli utfordret på nye områder. Vi er samtid del av ECIT som har kontorer i flere land, og vi kan tilby tjenester innenfor flere felt. Vi har en stor bredde og vi kan være mer enn bare vår spesielle kompetanse på en ting. Vi kan tilby kunden mer og det er et konkurransefortrinn, utdyper han. 

Bidrar til orden i systemet

ECIT WLCOM jobber med kunder som opererer med komplekse systemer. Det å ha orden i grunndataene er elementært. Hvis dette er til stede kan de skape løsninger som sørger for å forenkle og forbedre en rekke prosesser. For Ola Lompa kjørte ECIT WLCOM et digitaliseringsløp som har lagt til rette for at samme informasjon kan gjenbrukes over hele verdikjeden. Det resulterte i effekter som:

–> Full lagerstyring og logging av lønnsomhet

–> Erstatting av manuelle prosesser

–> Nøyaktig sporing gjennom hele verdikjeden

–> Sanntidsorientert data

Ophus forklarer at løsningen som ble utviklet har bidratt til flere muligheter.

– Vi har utviklet en løsning som syr sammen vår logistikkløsning med bilen til lompeselger. Bilen blir et slags lager og selgeren har mulighet til å håndtere bestillinger og reklamasjoner, altså gjøre alt sammen rett ute i butikken, sier han.

En lignende løsning har blitt laget for Rørosmeieriet. De har fått et verktøy som bidrar til god oversikt og sikrer sporing. De opplevde utfordringer med tids- og ressursbruk knyttet til registreringer i flere forskjellige IT systemer, uten et felles data grunnlag.

ECIT WLCOM skapte derfor en løsning som ble til et komplett forretningssystem. Dette inkluderte et felles grunndataregister og automatisert EDI og dermed ble hele verdikjeden digitalisert. Effektene som har blitt erfart er flere:

–> En mer effektiv hverdag

–> Kontinuerlig oversikt over ordre

–> Bedre sporing og vareflyt

Ophus forklarer at Rørosmeieriet er en kunde det har vært morsomt å jobbe sammen med.

– De har hatt en imponerende omsetningsvekst de siste årene. Det er utrolig mye å hente blant alle matskattene vi har i Norge og det har vært morsomt å jobbe med sånne som Rørosmeieriet, forklarer han.