Columbus Norway har signert en partneravtale med GS1 Norway!

Avtalen vil fokusere på anvendelse av GS1 standarder og RFID inn mot deres kunder innen retail og industri.

Columbus Norway er en global IT-service og konsulentorganisasjon med over 2000 ansatte og deres spesialitet er veiledning i virksomheters digitale utviklinger. Dette gjør de gjennom utvikling, implementering og vedlikehold av digitale forretningsløsninger som ERP, e-handel, CRM og applikasjonsforvaltning.


Columbus leverer IT-tjenester til en rekke aktører, som opererer innen de sektorene som vi i GS1 Norway retter oss mot. Sammen kan vi bistå disse aktørene med å ta i bruk GS1s åpne globale standarder. Anvendt sammen med f.eks. RFID, kan våre standarder bidra til mer effektive og bærekraftige prosesser. Dette gir både nytte for den enkelte aktør og for samfunnet generelt. Vi ønsker dem hjertelig velkommen i vårt partnernettverk!


Dagfinn Melberg, Partneransvarlig i GS1 Norway

Viser fram RFID teknologi i Smart Centre

I GS1 Norway sitt Smart Centre vil Columbus invitere sine kunder for å gi dem en unik mulighet til å teste og oppleve RFID teknologi på nært hold. RFID – radiofrekvensidentifikasjon er en teknologi som brukes til å identifisere objekter og kan brukes til å automatisere prosesser både internt og eksternt.  Teknologien gjør det også mulig å kartlegge hvor og når endringer skjer i en verdikjede, noe som kan ha store innvirkninger på logistikkprosesser. Columbus mener riktig bruk av teknologien kan være særdeles verdifull for deres kunder med tanke på å forbedre vare og informasjonsflyt. På deres egen nettside forklarer Espen Enger, direktør M3 i Columbus at data er som den nye oljen, men det forutsetter at du klarer å navigere riktig.

Espen Enger, direktør M3 i Columbus

Gjennom partneravtalen med GS1 Norway vil Columbus nyttiggjøre seg av GS1 Smart Centre og ta enda et skritt mot bedre navigering av data. Her vil de kunne ha workshop og praktisk læring rundt smart bruk av informasjonsteknologi for effektivisering av e-handel og logistikkprosesser. I slutten av april hadde de sitt første besøk hvor GS1 Norway bistod med sin ekspertise.

GS1 Smart Centre er en arena for kompetanseheving og overføring av beste praksis, både på tvers av selskaper, bransjer og landegrenser. Gjennom praktiske og konkrete eksempler, viser vi hvilket mulighetsrom som ligger i det å ta i bruk våre standarder, sammen med ulike auto-ID teknologier. Denne dagen fikk Columbus sine konsulenter, sammen med noen utvalgte kunder, en dypere innsikt i hvilken nytte dette konkret kan gi. Tilbakemeldingene i etterkant har vært svært gode og i samarbeid med Columbus har vi allerede satt dato for neste workshop, avslutter Melberg.