Friluftsmagasinet: forhandleren med kontroll på vareflyten

Med strekkoder kan de tilpasse vareflyten etter kundenes ønsker. Forsvaret er en av dem.

Siden 1991 har de vært en forhandler av jakt, fiske og friluftsutstyr.

Historien deres begynte med overskuddsmateriell, men i senere tid har de beveget seg mer mot egenproduksjon. Det henger sammen med et ønske om å tilby kundene det utstyret de trenger. De har fire fysiske butikker i tillegg til nettbutikk. Sistnevnte har blitt mer og mer populær de siste årene. I løpet av året sender de ut ca. 70 000 pakker og når den fysiske produksjonen finner sted utenfor Norges grenser sier det seg selv at for å få til en god vareflyt krever det kompetanse. Daglig leder, Fredrik Aaserud, har en formening om hvordan de får det til.

– Det er vår styrke at vi er en liten organisasjon, vi er ikke mer enn 20 stykker her i Drammen. Vi kjøper inn varer av norske leverandører og der vi ikke gjør det så tar vi direkte kontakt for å kutte ned kjeden slik at det skal komme forbrukerne til gode, kommenterer han.  

Fredrik Arnesen er daglig leder for Friluftsmagasinet

Medlemskapet hos GS1 bidrar til god vareflyt

Med et så stort antall forsendelser i året blir god vareflyt essensielt. God informasjonsflyt mellom handelspartnere bidrar til å effektivisere denne vareflyten. Aaserud og Friluftsmagasinet har lært av erfaring at informasjonsdeling kan være en viktig del av sin drift.

– Du kan ikke ha vareflyt i dag uten å ha en strekkode på ting. Faren min som i utgangspunktet ikke hadde så stor tro på data kunne bestille et stort volum av varer hvis han så at noe ble kjøpt flere ganger. Dette var ikke alltid gunstig, men da vi fikk strekkoder på ting og informasjon det bringer med seg så kunne vi tilpasse det som kunden etterspurte. Tall lyver ikke, forklarer han.

Nettopp dette er et kjennetegn for Friluftsmagasinet: å tilpasse seg kundens behov. Det skal gi kunden en trygghet å handle hos dem, noe som i praksis betyr å ikke bare fokusere på å være god i enkelttilfeller, men å hele tiden etterstrebe kundetilfredshet.

En slik fornøyd kunde er forsvaret. Friluftsmagasinet leverer blant annet liggeunderlag, termoser og fjellduk. Aaserud forklarer at de er stolte over å ha forsvaret som en kunde og at andre kunder ser på dette som et kvalitetsstempel.

– Når en kunde som forsvaret bruker produktene våre så blir det litt enklere å selge til andre kunder. De forstår at produktene fungerer og at de tåler dagens lys, sier han.

Aktive friluftsfolk handler hos Friluftsmagasinet

Dette bygger oppunder en av Friluftsmagasinet sine målsetninger, å tilby kunden mest mulig for pengene; et godt kjøp. Aaserud forklarer at de ønsker å strekke seg langt for å komme til en enighet med kunden.

– Vi ønsker å tilby gode produkter til riktig pris slik at vi blir et naturlig førstevalg for kunden. For å få til dette strekker vi oss langt for å komme til enighet. Vi vet hvor lang tid det kan ta å få tak i en kunde så det er helt naturlig å strekke seg langt for å holde på kunden, påpeker han.

På spørsmål om hvorfor kundene kommer til Friluftsmagasinet og ikke går andre steder nevner Aaserud tilstedeværelse. Kundene kan komme i kontakt med dem gjennom kundeservice, og når dette skjer, blir de møtt av kunnskap forklarer han.

– Våre kunder er ofte aktive friluftsfolk, enten det er jegere eller turgåere. Vi ser at disse setter pris på den kunnskapen som vi har i våre butikker og vi har veldig flinke folk. Det at kundene våre kan kommunisere med kunnskapsfulle folk er et konkurransefortrinn, avslutter han.